Alt om BankID-app
Se guider og ofte stilte spørsmål om BankID-appen
Guider - iPhone/iPad
Aktivering av appen -med BankID på mobil
Oppskrift på hvordan du aktiverer appen for iPhone eller iPad med BankID på mobil som metode.
Guider - Android
Aktivere appen med kodebrikke
Guiden viser aktivering av appen for Android-brukere med kodebrikke som metode.
Aktivere appen med BankID på mobil
Se hvordan du aktiverer appen for Android-brukere med BankID på mobil som metode.
Ofte stilte spørsmål om BankID-app
Hvis du har BankID fra Nordea eller Sparebank1, laster du ned deres engangskodeapp. Har du BankID fra en annen bank, kan du laste ned BankID-appen fra App Store eller Play Store.
Du kan aktivere appen med kodebrikke eller med BankID på mobil. Noen banker tilbyr også aktivering med SMS eller e-post.
Mer om hvordan du får appenNår du skal logge inn, vil BankID-appen sende deg en varsling om at du må bekrefte innlogging. Trykker du på varlingen, kommer du inn i appen. Følg instruksjonene der for å fullføre innloggingen.
Får du ikke varsler? Pass på at du hat tillatt BankID-appen å sende deg varslinger.
Meldingen om feil kontaktinformasjon kan dukke opp av ulike grunner, og kan være litt misvisende for noen. Vi ser på hvordan vi kan forbedre feilmeldingen.
Mange som får denne feilmeldingen er iPhone -eller iPad-brukere som forsøker å aktivere en gammel utgave av BankID-appen. Det kan også være at BankID mangler et bekreftet mobilnummer på deg.
Følg stegene under for å løse problemet:
1. Oppdater BankID-appen
Har du BankID-appen installert på en iPhone eller iPad, sjekk at du har siste versjon av appen. Du kan sjekke om du kan oppdatere den ved å gå inn i App Store, velge profilen din øverst og scrolle nedover til du finner BankID-appen. Der kan du velge å oppdatere appen.
Når BankID-appen er oppdatert, kan du gå tilbake dit for å fullføre aktiveringen.
2. Last ned BankID-appen på nytt
For iPhone- og iPad-brukere har det kommet en ny BankID-app som erstatter den gamle. Hvis du har den gamle appen installert, kan det hjelpe å gå inn i App Store og laste ned BankID-appen på nytt. Deretter kan du åpne den nye appen og aktivere den på vanlig måte.
3. Bruk en annen metode for aktivering
Hvis det er første gang du laster ned BankID-app, aktiver på vanlig måte med BankID med kodebrikke eller BankID på mobil. Hos enkelte banker kan du få «kontaktinfo»-feilmeldingen ved aktivering med kodeord på sms og e-post. Da velger du i så fall annen metode til dette er løst. Husk at det er ventetid på en time ved første gangs aktivering av sikkerhetsmessige grunner.
4. Mangler ditt telefonnummer
For å få BankID-appen aktivert med kodebrikken, må vi ha et bekreftet telefonnummer på deg. Telefonnummeret ditt henter vi enten fra BankID på mobil eller fra Vipps. Vi jobber med å hente inn telefonnummer fra bankenes systemer, men det krever litt utvikling før det er på plass.
BankID er alltid trygt – uansett metode. BankID-appen tilrettelegger for bedre dialog med brukerne og bedre antisvindel-løsninger. Du kan etterhvert bruke BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN-kode på flere og flere steder, men når det er større transaksjoner eller viktige dokumenter som skal signeres, må du fortsatt oppgi ditt personlige BankID-passord.
Husk at BankID-passordet er personlig og at du aldri skal dele det med andre. Bruker du raskere BankID med biometri eller PIN, bør du ikke dele enheten med andre og lage en PIN-kode som bare du kjenner.
Når du aktiverer BankID-app sender vi deg en bekreftelse på SMS. Skulle det være noen andre som forsøker å aktivere appen, har du dermed mulighet til å kontakte banken for å sperre BankID-en din.
Har du BankID fra Nordea eller SpareBank 1, må du bruke disse bankenes apper. De fungerer på samme måte som BankID-appen.
Hvis du får denne meldingen: «Ikke tilgjengelig. Din bank har ikke aktivert BankID-app», så betyr det at din BankID (kodebrikke med passord) er utstedt av en bank som ikke tilbyr BankID-appen.
Da har du mest sannsynlig slått av varslinger på mobilen din. Åpne BankID-appen og slå på varslinger ved å trykke på meldingen som ligger på hjem-skjermen. Da får du en snarvei inn i appen hver gang du skal godkjenne en forespørsel.
Da må du aktivere appen på nytt med BankID med kodebrikke eller BankID på mobil. Du kan også aktivere BankID-appen på ny telefon med appen på din gamle telefon.
Når du har aktivert appen på den nye telefonen, vil appen på din gamle enhet slutte å fungere.
Om du legger inn biometri fra andre personer på mobilen din, eller om du gir andre tilgang via PIN, vil de også kunne opptre på vegne av deg. Derfor bør du være ekstra varsom og ikke bruke BankID-app eller BankID på mobil uten passord/PIN. Det samme gjelder også for andre apper der du kan betale fra mobilen, som Vipps, mobilbanker, Apple pay/Google pay, Ruter etc
Når du har aktivert BankID-appen er den klar til bruk. Når du deretter er på et nettsted hvor du må identifisere deg med BankID, så velger du «BankID» i stedet for «BankID på mobil». Deretter velger du «BankID-app» som metode. Du vil så få et varsel på telefonen som må godkjennes. Trykk på «ja, det er meg» for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn. Har du Apple-telefon eller -nettbrett kan du trykke og holde fingeren på varselet, og godkjenne derfra uten å måtte åpne appen. I neste og siste steg skriver du inn BankID-passordet ditt.
Du må velge BankID, og ikke BankID på mobil, når du skal logge inn med app. Når du logger inn første gang med app, velger du app som metode: klikk på "Velg annen BankID" under feltet for engangskode. Så velger du ønsket kodeapp i listen, trykker deg videre og følger instruksjonene på mobilen din.
Har du en bank som tilbyr BankID-appen, kan du få en raskere hverdags-BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
Dette må være på plass:
- Banken din tilbyr BankID-app og BankID med biometri/PIN
- Brukerstedet tilbyr innlogging med BankID med biometri/PIN
- Enheten din må ikke være rooted/jailbroken
- Du må ha iOS 15/Android 7 eller nyere
Hvert enkelt nettsted bestemmer hvilket sikkerhetsnivå de ønsker å tilby. Logger du inn med BankID med ansikt, finger eller PIN, vil du iblant bli bedt om å oppgi personlig passord. Det kan for eksempel være når vi oppdager noe unormalt med påloggingen.
Nei, når appen er aktivert, trenger du ikke å gå inn aktivt i appen for å foreta deg en innlogging. Appen fungerer som en kodebrikke, og vilsende deg varslinger når du er på nettsteder hvor du må identifisere deg med BankID.
Dersom du ikke fikk trykket på pushvarselet fra BankID-appen når du skulle gjøre en innlogging, kan du gå inn i appen for å godkjenne innloggingen. Deretter må du gå tilbake til brukerstedet hvor du gjorde innloggingen, for å taste inn ditt BankID-passord.
Hvis du prøver å logge inn med BankID-appen og den blir stående å rulle uten at noe skjer, har du mest sannsynlig ikke fått trykket på pushvarselet som har kommet opp. Da kan du manuelt gå inn i BankID-appen for å bekrefte at det er du som prøver å logge inn.
Du må ha en telefon med operativsystem iOS 13, Android 7 eller nyere. Det betyr at dersom du har en gammel telefon, så kan det hende denne ikke støtter bruk av BankID-appen. Dette av sikkerhetsmessige årsaker.
Dersom du ikke får opp pushmeldinger fra BankID-appen, må du først sjekke om du har skrudd på varslinger på enheten du bruker. Dette gjøres i innstillingene på Apple-enheten din. Dersom du har skrudd på varslinger, men fortsatt ikke får pushvarslinger fra BankID-appen når du logger inn, bør du sjekke om du har aktivert fokusmodus som «Ikke forstyrr». I enhetens innstillinger kan du velge hvilke apper denne modusen ikke skal gjelde for.
Hvis appen blir sperret etter at mange forsøk på innlogging har feilet så må du kontakte banken din for å låse opp BankID-appen igjen. Det hjelper ikke å aktivere appen på nytt.
Det kan være flere grunner til at du ikke kan aktivere eller bruke BankID-appen.
1. Utløpt BankID: Det kan være du mangler en aktiv BankID med kodebrikke/passord. Hvis du bare har brukt BankID på mobil i en lang periode, kan det hende at din BankID med brikke har utløpt. Da må du aktivere BankID igjen ved å ta kontakt med banken din. Du trenger BankID-passordet når du skal bruke BankID på app.
2. Banken støtter ikke BankID-app: Det kan være du ikke har BankID med kodebrikke fra en bank som støtter appen. Har du SpareBank1 eller Nordea må du laste ned deres app.
3. Operativsystemet for gammelt: Det kan være at du har et for gammelt operativsystem på mobilen eller nettbrettet ditt. Kan du ikke oppdatere telefonen eller nettbrettet, kan du bruke kodebrikken.
4. Huawei HarmonyOS-enheter: BankID-appen er kun tilgjengelig i App Store og Google Play Store. Huawei HarmonyOS er blokkert på disse to plattformene og har sitt eget økosystem for publisering og distribusjon av apper. Huawei-telefoner som ble lansert etter denne blokkeringen har derfor ikke tilgang til BankID-appen.
Av sikkerhetsmessige årsaker kan du bare ha BankID-app på én enhet (mobil eller nettbrett) av gangen. Når du aktiverer BankID-app på en ny enhet, vil appen slutte å fungere på den gamle enheten.
BankID med biometri (ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk) rulles gradvis ut, og vil bli tilgjengelig flere og flere steder framover. Mens utrullingen pågår, vil du fortsatt måtte bruke passord i mange tilfeller. Ambisjonen er at du skal kunne logge inn med ansikt/finger i de fleste tilfellene når utrullingen er ferdig, men du må fortsatt benytte passord i tilfeller som fordrer økt sikkerhet.
Dette gjelder blant annet når du skal sjekke helseopplysninger, ved større transaksjoner og e-signeringer, som for eksempel ved boligkjøp. Det er opp til hvert enkelt brukersted å velge hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte og hvilken innloggingsmetode som skal være tilgjengelig for brukerne.
De aller fleste telefoner/nettbrett støtter BankID-app med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk, men du må ha iOS 15 / Android 7 eller nyere. Har du en telefon/nettbrett med operativsystem iOS 12, iOS 14 eller Android 6, kan du fortsatt bruke BankID-appen, men du må da taste inn passord når du skal logge inn.
Det er opp til hver bank å velge om de vil ta i bruk tjenesten, så vi anbefaler at du sjekker dette med din bank.
Nei, det er ikke et krav, men det anbefales fordi det vil gi en rask, trygg og totalt sett bedre brukeropplevelse.
BankID benytter biometri-funksjonen i telefonen din, og sender aldri inn din biometri til et sentralt register. Ditt fingeravtrykk, ansikt eller din PIN-kode forlater altså aldri telefonen din.
Det er opp til hvert enkelt brukersted å bestemme hvilket tillitsnivå de ønsker å benytte, og de kan velge mellom to ulike tillitsnivåer for BankID-appen. Dersom de benytter tillitsnivå «høy», vil du bli spurt om å taste inn ditt BankID-passord.
Dette skjer gjerne dersom du skal logge inn på offentlige tjenester, skal sjekke sensitive personopplysninger, ved e-signeringer eller dersom du skal gjennomføre større transaksjoner. Dersom brukerstedet benytter tillitsnivå «betydelig», vil du kunne logge inn med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk eller PIN-kode. Dette skal etter hvert gjelde for de fleste innlogginger, men det vil være naturlig å skille mellom tillitsnivået på mindre transaksjoner og for eksempel ved signering av lånedokumenter.
Biometri innebærer at appen gjenkjenner ansiktet eller fingeravtrykket ditt. Det tillater raskere innlogging på under ti sekunder og en bedre brukeropplevelse.
Det er trygt å bruke BankID med biometri og PIN-kode hvis du tar noen enkle forholdsregler. Sørg alltid for at du er eneste med tilgang til enheten, dersom du ønsker å aktivere biometri i BankID-appen. Har flere i husstanden lagt inn finger eller ansiktsgjenkjenning på enheten, må du fjerne deres biometri-tilgang før du aktiverer BankID med biometri. Sett også ny PIN-kode hvis du vet at flere kjenner til koden din.
Kontakt banken din for å sperre BankID-appen (og biometri). Aktiver deretter BankID-appen på ny enhet med din BankID-kodebrikke.
For å deaktivere biometri i BankID-appen må du ta kontakt med bankens kundeservice.
Da vil raskere BankID fortsatt fungere, men kun med PIN-kode. Dette er ikke en måte å deaktivere/sperre BankID med ansiktsgjenkjenning/fingeravtrykk på, det må du gjøre ved å kontakte banken.
- Åpne BankID-appen
- Gå til «Min BankID» på menylinjen nederst
- Klikk deretter på «Aktiver»-knappen
- Fullfør stegene i aktiveringssløyfen
Det stemmer. For å kunne bruke ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN, må du fullføre innloggingen i selve appen. Derfor vil ikke long press-funksjonen fungere i disse tilfellene. Du vil derfor føres inn i appen når du trykker på varselet, hvor du kan fullføre innloggingen med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
Noen Android-enheter mangler teknisk støtte, eller såkalt «key attestation», som trengs for å få aktivert biometri. Dette er når Google bekrefter sikkerheten i nøkkelhåndteringen. Hvis man for eksempel modifiserer telefonen selv, så hender det at Google ikke kan gå god for det.
Ved å benytte deg av innlogging med ansiktsgjenkjenning eller fingeravtrykk, vil du få en enda bedre brukeropplevelse i BankID-appen, som samtidig ivaretar sikkerhet og personvern på en trygg måte. En innlogging ved bruk av ansikt eller finger i BankID-appen tar under 10 sekunder, mens det tar rundt 20 sekunder å logge inn i med passord, og 30 sekunder med BankID på mobil.
For you to be able to activate facial recognition or fingerprint in the BankID app, the following conditions must be met:
- The bank from which you have BankID must offer the BankID app and have enabled biometric login (facial recognition/fingerprint).
- You must have iOS 15/Android 7 or a newer operating system.
- Facial recognition or fingerprint must be enabled on your device.
Som ny bruker av BankID-app, vil du kunne aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen.
Følg instruksene i appen for å aktivere raskere BankID.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN når du aktiverer appen, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.
Har du allerede tatt i bruk appen?
Åpne BankID-appen og trykk på «Min BankID» i menyen nederst på siden.
Følg instruksene i appen for å aktivere BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN.
Dersom du ikke får aktivert BankID med ansiktsgjenkjenning, fingeravtrykk eller PIN ved å følge stegene over, bør du sjekke om dette er aktivert på telefonen eller nettbrettet du bruker. Dette kan du se i innstillingene på telefonen/nettbrettet.